27 september 2012

Moderne geloofsgetuigen

Onderdeel van de Week van de Mensenrechten in Utrecht

Een lezing over moderne geloofsgetuigen op 9 oktober

Godsdienstvrijheid is één van de eerste mensenrechten die werd geformuleerd. Desondanks is er ook in deze tijd een aantal landen waar godsdienstvrijheid niet wordt gerespecteerd. In deze landen worden christenen om hun geloof onderdrukt of vervolgd. Sommigen werden om hun geloof vermoord, anderen leven in grote onzekerheid en velen zijn gevlucht. Veel mensen in ons land zijn onbekend met deze schrijnende verhalen en weten niet wat christenen in andere landen doormaken. In het kader van de Week van de Mensenrechten houdt Kerk in Nood op uitnodiging van het Aartsbisdom Utrecht daarom een lezing over deze ‘Moderne geloofsgetuigen’ en hun lotgevallen. Tijdens deze lezing laten Joris van Voorst, directeur van Kerk in Nood Nederland, en Peter van Hoof, medewerker PR & Communicatie, de aanwezigen kennis maken met een aantal van deze geloofsgetuigen. Ook geven zij inzicht in de problematiek van het gebrek aan religieuze vrijheid.

Eén van die ‘moderne geloofsgetuigen’ was Shahbaz Bhatti, de katholieke minister voor minderheden in Pakistan. Hoewel hij op de nominatie stond om door extremisten gedood te worden bleef hij opkomen voor de noodlijdenden en vervolgden in zijn land. Hij zei daarover: "Deze toewijding maakt mij gelukkig. Ik zoek geen populariteit, ik wil geen machtsposities. Ik wil slechts een plaats aan de voeten van Jezus. Ik wil dat mijn leven, mijn karakter, mijn daden voor mij spreken en zeggen dat ik Jezus Christus volg. Ik wil voor Christus leven en voor Hem wil ik sterven. Ik heb in dit land helemaal geen angst." Op 2 maart 2011 is hij doodgeschoten in zijn auto door extremisten.

Plaats: Ariënsinstituut, Keistraat 9, Utrecht
Datum: dinsdag 9 oktober 2012
Tijd: 20.00-22.00 uur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten