04 mei 2011

Kick-off ‘Vrede van Utrecht op School’


470 VMBO-leerlingen zijn van 26 t/m 29 april als eerste aan de slag gegaan met het educatietraject over de Vrede van Utrecht voor het voortgezet onderwijs, dat in september op Utrechtse middelbare scholen van start gaat. Het lesrooster is vier dagen lang geheel ingekleurd met workshops over Vrede van Utrecht, vrede en vrijheid met o.a. leren onderhandelen, 18e eeuwse mode vormgeven, dance en slagwerkbattles.


Stichting Vrede van Utrecht vroeg de leerlingen hoe volgens hen het leven was in 1713, het jaar waarin de Vrede van Utrecht tot stand kwam. “Het lijkt me best wel vervelend omdat het zo oud was en toen bestond er nog geen laptop en mobiel” (Bono, 12 jaar). Larissa, ook 12 jaar zegt: “Wij hebben veel technologie en dat is wel fijn. Maar de kleding was toen wel echt heel gaaf.” Vrede door dialoog is de kern van het bijna 300 jaar oude vredesverdrag. “Als ik ruzie heb en ik wil het goedmaken zeg ik dat het me spijt, dan is het vaak wel weer goed” , zegt Daniëlle (13 jaar). “Ik schud de hand en ga overleggen wat niet mag” , aldus Mike (12 jaar). (Bron: Vrede van Utrecht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten