06 oktober 2014

De officiële oprichting van Stichting De Utrechtse Uitdaging is een feit.


De Stichting heeft als doel om maatschappelijk betrokken bedrijven te koppelen aan Utrechtse initiatieven voor een betere samenleving. Al tijdens deze formele bijeenkomst in de trouwzaal van het stadhuis in Utrecht vinden de eerste koppelactiviteiten plaats tussen maatschappelijk betrokken bedrijven en organisaties als RestoVan Harte en New Dutch Connections.

In de trouwzaal van het Utrechtse stadhuis worden de aanwezigen welkom geheten door wethouder Victor Everhardt van de gemeente Utrecht. De Gemeente Utrecht is een van de ondersteuners van het eerste uur naast BAM Utilities, FX Media, Pickkerconsult, Advocatuur Van Haren en Vrijwilligerscentrale Utrecht.

De werkwijze van de Utrechtse Uitdaging is afkomstig van de Nederlandse Uitdaging. De Nederlandse Uitdaging is een kenniscentrum dat het organiseren van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen stimuleert. Het Oranjefonds ondersteunt de missie van de Nederlandse Uitdaging, die sinds vandaag 20 lokale Uitdagingen telt.

De Utrechtse Uitdaging koppelt vragen van maatschappelijke organisaties aan een aanbod van het Utrechtse bedrijfsleven. Het gaat hierbij om verzoeken voor Materialen (spullen), Middelen (geld) of Menskracht (kennis, kunde, extra handen) die door mensen uit het bedrijfsleven, de Matchgroep, worden beoordeeld.

“Elke aanvraag om hulp of ondersteuning vanuit maatschappelijke organisaties wordt door de Matchgroep beoordeeld. Dan volgt de uitdaging om bedrijven te vinden die daadwerkelijk iets met die vraag kunnen en willen doen”, aldus Inge Voorhout, de manager van de Utrechtse Uitdaging. Andersom kan natuurlijk ook: een bedrijf dat maatschappelijk betrokken ondernemerschap wil vormgeven, kan zich melden.

“Dankzij de samenwerking tussen organisaties en bedrijfsleven die we via de Utrechtse Uitdaging stimuleren, helpen we mensen echt vooruit. Zo maken we met elkaar het wonen en leven in Utrecht een beetje leuker en mooier.”

RestoVan Harte en New Dutch Connections zoeken ondersteuning
Tijdens het ochtendprogramma worden ook de eerste aanvragen van Utrechtse organisaties bekend. De eerste uitdaging komt van New Dutch Connections (NDC). NDC is onder andere op zoek naar coaches vanuit het bedrijfsleven, die jongeren uit asielzoekerscentra gedurende 3 maanden 2 uur per week willen ondersteunen in het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten. “Ook zoeken wij mensen uit het bedrijfsleven die een interactieve gastles willen verzorgen om de jongeren te inspireren”, zegt Bright Richards van New Dutch Connections. Begeleid door de muziek van een accordeon laat Richards een stuk zien dat is gebaseerd op "As I Left My Father’s House". De toneelvoorstelling is een van de activiteiten van New Dutch Connections waarmee zij aandacht vragen voor positie van 'nieuwe Nederlanders' en hun kansen in de Nederlandse samenleving.

Een andere organisatie die zich inmiddels heeft gemeld bij de Matchgroep van de Utrechtse Uitdaging is Resto Van Harte. Met het opzetten van sociale buurtrestaurants en pop-up Resto’s wil stichting Van Harte ontmoetingen tussen mensen tot stand brengen met als doel hen uit sociaal isolement te houden. De vestiging in Kanaleneiland heeft grootse plannen rondom de start van de Tour de France 2015 in Utrecht en kan daarbij de steun van het Utrechtse bedrijfsleven goed gebruiken. De Utrechtse Uitdaging gaat van start met de ondersteuning van deze twee initiatieven.

Bedrijven en maatschappelijke organisaties die geïnteresseerd zijn in de activiteiten van de Utrechtse Uitdaging kunnen voor meer informatie en de contactgegevens terecht op

http://www.utrechtseuitdaging.nl. Volg de Utrechtse Uitdaging op Twitter via http://www.twitter.com/uuitdaging.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten